Sprzęgła toczne jednokierunkowe służą do przenoszenia momentu obrotowego w jednym kierunku, pozwalając na swobodny ruch względny w drugim kierunku.
OZNACZENIE | Wymiary |
obrotowy Mo |
||||||||||
d |
D | L | d1 | d2 | b | h | b1 | h1 | t | R | ||
mm | mm | mm | mm | mm | mm | mm | mm | mm | mm | mm | Nm | |
OŁT 023.1. | 8 | 24r6 | 8 | 11 | 20 | - | - | 2 | 9 | - | - | 2 |
OŁT 023.2. | 12 | 35n6 | 13 | 18,5 | 30 | 4 | - | 4 | 13,8 | 1,5 | - | 6 |
OŁT 023.11. | 15 | 35r6 | 11 | 21 | 30 | - | - | 5 | 16,2 | - | - | 8 |
OŁT 023.3. | 15 | 42n6 | 18 | 24 | 36 | 5 | - | 5 | 16,2 | 1,5 | - | 20 |
OŁT 023.4. | 20 | 47r6 | 14 | 28 | 42 | - | - | 6 | 21,6 | - | - | 23 |
OŁT 023.5. | 20 | 52n6 | 21 | 30 | 45 | 6 | - | 6 | 21,6 | 1,8 | - | 50 |
OŁT 029.25/55A. | 25 | 55+ 0,015 |
17 | 34 | 47 | - | 53,5 | 5 | 27,3 | - | 1,5 | 80 |
OŁT 023.6. | 25 | 62n6 | 24 | 36,5 | 52 | 8 | - | 8 | 27 | 2,3 | - | 80 |
OŁT 023.9. | 30 | 62r6 | 16 | 40,4 | 55 | - | - | 8 | 32 | - | - | 55 |
OŁT 023.7. | 30 | 72n6 | 27 | 40 | 62 | 10 | - | 8 | 32 | 2,6 | - | 120 |
OŁT 023.10. | 35 | 72r6 | 17 | 47,4 | 63 | - | - | 10 | 37,4 | - | - | 90 |
OŁT 023.8. | 35 | 80n6 | 31 | 48 | 70 | 12 | - | 10 | 37,4 | 3,6 | - | 150 |
SPS 40 | 40 | 80r6 | 18 | 53,5 | 70 | - | - | 12 | 42,3 | - | - | 120 |
SP 40 | 40 | 90n6 | 33 | 54,5 | 78 | 12 | - | 12 | 42,3 | 3,6 | - | 230 |
Działanie ich polega na klinowaniu wałeczków między pierścieniem zewnętrznym, a odpowiednio ukształtowanym (tzw. gwiazda) pierścieniem wewnętrznym. Powierzchnie robocze obu tych pierścieni tworzą kąt samohamowny. Wałeczki dociskane są indywidualnie do bieżni pierścieni za pośrednictwem sprężynek i popychaczy, co pozwala na uzyskanie bezzwłocznego zadziałania, a "kąt martwy" wynikający tylko ze sprężystych odkształceń elementów sprzęgła, jest praktycznie bliski zera.
Dla zapewnienia odpowiednich warunków pracy sprzęgła, wymagane jest, aby zostało ono ustalone za pomocą poprzecznych łożysk kulkowych, gdyż same sprzęgła nie są łożyskami.
Sprzęgła jednokierunkowe nie są przystosowane do przenoszenia jakichkolwiek sił osiowych (wzdłużnych), zarówno w eksploatacji, jaki podczas montażu.
Sprzęgła standardowo przystosowane są do pracy z częstotliwością do 60 cykli/min. Stosowanie większych częstotliwości uwarunkowane jest szeregiem czynników takich jak bezwładność mas wirujących, warunki smarowania, itp.
Żywotność sprzęgieł określana ilością cykli zadziałań, wynosząca średnio - 107 cykli, uzależniona jest od warunków eksploatacyjnych, charakteru pracy (np. udarowy charakter obciążenia) oraz długotrwałości biegu swobodnego.
Smarowanie. W warunkach długotrwałego biegu swobodnego, przy prędkościach obwodowych nie przekraczających 6 m/s, zaleca się stosować smarowanie sprzęgieł olejami o małej lepkości, mieszczącej się w granicach od 8,33 cSt do 59,34 cSt przy temperaturze 40°C. Przy małych prędkościach obrotowych dopuszcza się stosowanie smarów plastycznych o małej lepkości, zapełniając do 30% wolnej przestrzeni.
Żadnej obsługi nie wymagają sprzęgła, poza smarowaniem.
Temperatura pracy sprzęgieł nie powinna przekraczać 120°C.
Warunki zabudowy: obudowa H7, wałek h6
Zastosowanie:
W pojazdach mechanicznych, maszynach rolniczych, zespołach i mechanizmach np. siewniki, pakowaczki itp.
Stan dostawy:
Nie smarowane.
Zabezpieczone olejem konserwacyjnym, opakowane w papier antykorozyjny z inhibitorami korozji.